Airsoft Super Daddys
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

Reguli de comunicare radio

In jos

Reguli de comunicare radio  Empty Reguli de comunicare radio

Mesaj  BuBa Mier Sept 17, 2014 12:44 am

Salve

Avand in vedere discutia de aseara doresc sa parcurgeti si sa asimilati materialul urmator. Face parte din pregatirea noastra individula si trebuie sa o stapanim cat mai bine cu putinta. Chiar daca pare lung o sa vedeti ca este foarte interesant. Spor !!!!!


Pe langa plusul de realism adus jocurilor, statiile radio pot contribui decisiv la cresterea eficientei echipei in timpul partidelor de airsoft. Folosirea corecta a acestora poate avea o serie de beneficii cum ar fi o mai buna organizare a propriei echipe sau cunoasterea pozitiei inamicului. In aceeasi masura, o comunicare defectuoasa conduce in cele din urma la confuzie, neintelegeri si lipsa distractiei. Astfel de probleme apar de obicei odata cu cresterea numarului de statii si un trafic radio mai intens, pe fondul lipsei unor reguli clare privind utilizarea acestora. Exemple de astfel de situatii sunt:

   - informatia transmisa nu este relevanta;
   - informatia transmisa este confuza;
   - un vorbitor intrerupe alt vorbitor;
   - canalele radio nu sunt clar definite;
   - directia informatiei sunt neclara;
   - informatia utila nu este transmisa;
   - alte ambiguitati in comunicare.

Acest protocol de comunicatie va elimina aceste neajunsuri, va stabili o disciplina radio si va aduce si un plus de imersivitate jocurilor facandu-le tot mai apropiate de genul "simulator militar". Ghidul este conceput pe baza mai multor reguli/etichete de comunicatie radio, unele existente in comunicatiile militare din Romania sau NATO, altele in radioamatorism altele pur si simplu de bun simt, toate adaptate jocului de airsoft. S-a tinut cont si ca in airsoft distantele de angajament sunt considerate mai degraba "close combat" in raport cu situatiile militare reale, iar daca intr-un angajament real de aproape comunicatia radio este de multe ori redusa / sistata, in airsoft se poate utiliza optional pentru dinamismul jocului in paralel cu comunicarea verbala sau cea prin semne.
Statii radio si frecvente

Statiile radio utilizate de obicei in airsoftul din Romania sunt cele care opereaza in banda UHF 400-470MHz in care sunt incluse si frecventele PMR 446MHz, frecvente pentru radioamatori utilizate in Uniunea Europeana. Aceste frecvente permit atingerea unor distante de la cateva sute de metri in orase, la cativa kilometri in regiune de campie, depinzand bineinteles si de puterea statiei, conditii meteo si alti factori. Reglajul statiilor nu face subiectul prezentului protocol, fiecare statie are manualul ei si se configureaza diferit, insa cele 8 frecvente de lucru standard folosite pot fi gasite aici: http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446 . Procurarea statiilor se poate face incepand cu cele ieftine de supermarket la cele profesionale, comandate pe site-uri specializate, nici modelele de statii disponibile nefacand subiectul ghidului de fata.
Utilizarea statiilor radio

Odata configurata statia, prin alegerea unui canal si apasarea butonului PTT (push-to-talk), comunicatia va fi receptionata de catre toti cei aflati in zona, pe canalul respectiv. Pe langa butonul PTT, statiile radio mai sunt prevazute si cu alte butoane, cel mai important fiind butonul CALL, a carui functie este sa cheme/sune la toate statiile aflate pe frecventa. In jocurile de airsoft, utilizarea acestuia este inutila si perturbatoare, ca urmare se interzice folosirea acestuia. De asemenea selectorul de canale, simplu de utilizat, este al doilea buton ca importanta in utilizarea statiei. Procedura standard de comunicare prin statiile radio este descrisa in pasii urmatori:

   Se seteaza statia pe canalul de comunicatie stabilit anterior impreuna cu membrii echipei.
   Se asculta frecventa inainte de a transmite pentru a fi sigur ca nimeni altcineva nu transmite deja.
   Se apasa PTT si se asteapta o secunda inaintea inceperii vorbirii.
   Se incepe mesajul vocal tinand apasat butonul PTT pe toata durata transmisiei.
   Se pastreaza un ton normal al vocii, nu se tipa, nu se vorbeste foarte incet, nu se injura.
   Odata transmisia incheiata, se ia degetul de pe butonul PTT.

In cazul in care frecventa canalului folosit interfereaza cu alte emisii locale (ex taxi, salvare, alte comunicatii civile) sau este deja folosita si de alte jocuri aflate in zona, se comunica echipei si se utilizeaza un alt canal.
Reguli de comunicare

In continuare se vor prezenta regulile de baza ale comunicarii prin radio, impreuna cu cele mai frecvente situatii si exemplele aferente. O parte dintre acestea se aplica numai pe durata efectiva a meciurilor, cand comunicatia trece mai degraba in modul "simulator militar" decat "discutii libere".

01Vorbitorul curent nu se intrerupe.
Se asteapta terminarea comunicarii de catre vorbitorul curent, nu se apasa PTT in timpul transmisiei acestuia.

02Se comunica doar informatiile relevante, importante sau critice.
Este o regula aplicabila bineinteles odata cu inceperea meciului. Informatiile nerelevante nu vor fi comunicate, acestea distrugand imersivitatea jocului sau ocupand inutil frecventa.
"Atac inamic dinspre flancul drept!"
(Gresit: "Sunt Gheorghe, mergem la bere dupa joc?")

03Se comunica concis, clar si la obiect, fara formule de politete, ambiguitati sau posibilitatea interpretarii.
"Cinci, asigura pe drepta, ai 2 inamici langa cladirea B."
(Gresit: "Vasile, esti amabil sa asiguri flancul drept cand ai timp, te rog? Mersi papushe.")

04Comunicarea se face cu maximul de detalii in minimul de timp.
Se incearca oferirea cat mai multor informatii utile posibile fara a lungi prea mult mesajul, in special la transmiterea pozitiei inamicului. Mesajele generale, fara date concrete, sunt inutile.
"Atac dinspre camp, 3 inamici la 150 de metri, se deplaseaza de-a lungul lizierei, spre fabrica."
"Inamic in cladirea D, a doua ferestra din dreapta, arma cu range."
"Cinci, deplasati-va catre camp, luati pozitii in in spatele copacului de langa drum."
(Gresit: "Aici Gheorghe, mi se pare ca se trage...")
(Gresit: "E unu in cladire.")
(Gresit: "Am vazut un inamic.")

05Receptia mesajelor poate fi confirmata.
In general comunicarile critice este bine sa fie confirmate, mai ales cand este vorba de ordine directe. O transmisie generala acum ar fi deplasarea inamicului nu necesita neaparat confirmarea mesajului dar se poate face mai ales cand situatia nu este critica (pericolul nu este iminent). In cazul ordinelor directe, confirmarea se poate face cu repetarea mesajului, pentru o mai buna intelegere. Pentru confirmarea unui mesaj general, se utilizeaza "Receptionat", in cazul ordinelor se poate folosi si "Am inteles".
"Cinci, asigura pe drepta, la capatul cladirii."
"Am inteles, asigur pe dreapta." / "Receptionat, asigur pe dreapta"
"Inamic la fereastra din stanga."
"Receptionat"

06Neintelegerea mesajului.
In cazul in care mesajul nu s-a inteles, se poate cere repetarea acestuia. Repetarea poate fi si partiala, in cazul in care o parte a mesajului a fost inteleasa. Doar ca observatie, in comunicarea NATO se evita folosirea termenului "Repeta" folosindu-se formula "Spune din nou". In cazul in care s-a transmis un mesaj gresit, se revine asupra lui cu formula "Corectie".
"Cinci, nu am inteles, repeta mesajul."
"Cinci, repeta mesajul."
"Cinci, spune din nou."
"Cinci, nu am inteles, repeta de la deplasare drepta."
"Cinci, 2 inamici in cladirea B. Corectie, doi inamici in cladirea C."

07Raspunsuri la intrebari, confirmari, negatii.
Pentru confirmarea / infirmare se vor utiliza formulele "afirmativ / negativ" in loc de "da / nu". Cererea de confirmare se face cu "Confirma", formula prin care interlocutorului i se cere un raspuns, care poate fi si negativ.
"Cinci, cladirea B e libera?"
"Afirmativ, B este libera." / "Negativ."
"Cinci, asigura asigura pe stanga, confirma!"
"Am inteles, asigur stanga" / "Receptionat, asigur stanga" / "Negativ, nu am acces in stanga."

08Initierea comunicatiei
La inceputul sesiunii de comunicatie care coincide de obicei cu inceputul meciului de airsoft, este posibil ca jucatorii sa nu fie familiarizati cu vocile celorlalti. Pentru a apela pe altcineva, se initiaza convorbirea cu indicativul celui apelat, urmata de indicativul propriu. Dupa schimbul de mesaje nu este intotdeauna necesara reinitierea comunicatiei, dar formulele de initiere pot fi folosite si ulterior, de exemplu dupa o pauza mai lunga, cand situatia pe teren s-a schimbat. Mesajul se face in general incepand cu numele celui care ii este adresat (nu este neaparat necesar dupa un schimb mai lung de mesaje succesive sau cand se comunica o informatie globala).
"Cinci, aici Sapte, receptie."
"Sapte, comunica." / "Sunt Cinci, comunica."
"Cinci, avem un om in minus pe partea stanga. Cerem intariri."
"Sapte trimitem o echipa in ajutor, terminat."

09Terminarea comunicatiei
Formula de terminare "Terminat" se poate utiliza cand vorbitorul doreste terminarea conversatiei, poate in cazul unui pericol iminent sau cand considera ca nu mai este necesar a se comunica in perioda imediat urmatoare. Interlocutorul va evita transmiterea unui alt mesaj, in afara unei situatii critice.
"Sapte trimitem o echipa in ajutor, terminat."

10Raportarea situatiei
Coordonatorul echipe sau persoanele ierarhic superioare pt cere raportarea situatiei intr-o anumita zona, ca in exemplele de mai jos.
"Sapte, aici Baza, status" / "Sapte, aici Baza, raportati situatia" / "Sapte, care este situatia?"
"Baza, liber in zona noastra."

11Inceperea si terminarea jocului.
Se vor face prin formulele "Start joc", respectiv "Stop joc". Acestea de obicei se realizeaza si vocal, in afara statiilor sau prin fluierul arbitrilor. Este recomandat ca comanda "Stop joc" sa fie retransmisa si pe statii, in general de catre primul care aude semnalul de la arbitru.

12Urgenta.
Termenul "Urgenta" se va folosi in cazul extreme, de exemplu in situatia in care un jucator este ranit sau in alte situatii de forta majora. Folosirea acestui termen nu este subiect de gluma si implica automat si comanda "Stop joc" pana la remedierea problemei. De asemenea se evita folosirea acestui termen in comunicare in alt context decat al unor situatii critice. Din mesaj trebuie sa faca parte si informatii aditionale care pot fi utile.
"Urgenta, cinci si-a rupt mana langa cladirea B, trebuie transportat."
"Urgenta, civil in zona de joc, stop joc."
Alte situatii posibile

Deplasarea intr-o pozitie ordonata anterior se confirma:
"Cinci, avanseaza la cladirea B, acopera pe dreapta."
"Sapte, aici cinci, sunt in pozitie" (ulterior)

La comunicarea pozitiei inamicului se furnizeaza pe cat posibil detalii ca directia acestora, numarul, directia de deplasare si eventual tipul acestora. Se recomanda folosirea termenului "inamic" atunci cand acesta este identificat si "contact" cand identificarea acestuia este neclara, poate fi coechipier sau chiar civil. In cazul pericolului iminent se poate folosi direct numarul lor. Localizarea inamicului se poate face dupa urmatoarele metode:
- spatial ("inamic in fata", "contact stanga", "dreapta", "in spate", "fata stanga") - "fata" insemna directia generala de deplasare (de obicei spre obiectiv) sau directia inamicului.
- ceasornic (ora 12 in fata, ora 6 in spate, ora 9 stanga etc) - in situatiile care necesita mai multa acuratete, de obicei cand inamicul se afla la distanta, ora 12 fiind directia obiectivului.
- azimut/busola (35 sau 35 de grade Nord - Est, "patrula nord" etc) - folosit de obicei in jocurile de tip "event mil-sim" care implica deplasari pe distante mari si detinerea unei busole.
"Contact fata dreapta, lunetist la coltul cladirii."
"Doi in stanga, s-au scuns in spatele copacului."

In cazul in care o cladire / zona a fost asigurata (nu mai sunt inamici), se foloseste formula "liber".
"Drepta - liber."
"Cladirea (camera) este libera."

Confirmarea eliminarii inamicului:
"Contact in stanga, ultima fereastra de sus."
"E mort."

Ascultarea statiilor de catre inamic.
Este posibila, alocarea unor resurse special pentru asta poate creste un pic eficienta insa in timpul meciurilor uzuale, pe distante mici, timpul necesar retransmiterii informatiei aflate nu este foarte practic. Se recomanda folosirea indicativelor pentru a limita scurgerea de informatii catre inamic, vezi mai jos sectiunea de indicative.
Prioritate mesaje

   Comenzi de meci ("Start joc", "Stop joc", "Urgenta")
   Informatii critice - inamic aproape / atac inamic.
   Ordine tactice
   Pozitia inamicului
   Comunicatii de prioritate redusa - "Squad 1 - in pozitie"

Indicative

Cunoscute si ca identificatori, nume de cod, call signs, nicknames, acestea confera imersivitate jocului si ajuta la comunicare in masura in care sunt bine alese. Se poate folosi username-ul de pe forum sau se poate asocia un numar fiecarei statii. Se mai pot alege indicative folosind ca prefix numele echipe apoi un numar (ex IronSapte). Numerele simple insa pot genera confuzii atunci cand se comunica numarul inamicilor, de aceea este de preferat alegerea unui indicativ sonor, cu nume general, eventual care sa inspire specializarea jucatorului respectiv sau pozitia acestuia si sa fie usor de memorat.
Recomandat ar fi ca in afara jocului sa se foloseasca username-ul de pe forumuri cu care un jucator este de obicei asociat, iar in timpul meciului fiecare sa-si gasesca un indicativ sugestiv de genul "Cuibul", "Acvila", "Noiembrie", "Sierra", "Alfa" etc, indicative care vor fi memorate (asociate cu persona) inainte de meci si, foarte important, ca pozitionare in teren. Un indicativ poate desemna un squad, prin liderul ei.
De asemenea este recomandat sa se asocieze indicative si locatiilor. Pe distantele mici, uzuale, de airsoft nu pare foarte practica utilizarea unor harti, zonele pot fi denumite "Padure", "Verde", "CasaB", cele circa 10 zone disponibile ale terenului putand fi standardizate ca denumire si memorate usor.
Alfabetul fonetic

Se foloseste in transmiterea literelor, pentru claritatea comunicarii.
Romana:
Ana, Barbu, Constantin, Dumitru, Elena, Florea, Gheorghe, Haralambie, Ion, Jianu/Jiu/Jean/Jipa, Kilogram, Lazar/luca, Marin, Nicolae, Oprea/Olga, Petre, Qu(ebec), Radu, Sandu, Tudor, Tzara, Udrea, Vasile, DubluV/Whisky, Xenia/Xenopol, Igrec, Zamfir
Engleza:
Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel, India, Juliet, Kilo, Lima, Mike, November, Oscar, Papa, Quebec, Romeo, Sierra, Tango, Uniform, Victor, Whiskey, Xray, Yankee, Zulu.
Terminologie

   Afirmativ = Da
   Negativ = Nu
   Confirm = Confirmarea actiunii
   Corectie = Corectarea ultimului mesaj
   Comunica = Cerere mesaj, confirma posibilitatea comunicarii
   Receptie = Cere confirmarea primirii mesajului
   Interogativ = Comunicatia urmatoare este o intrebare
BuBa
BuBa
General-locotenent
General-locotenent

Mesaje : 488
Data de inscriere : 15/04/2012
Localizare : Alba Iulia

Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum